مشاهير

خبر وفاة دلال عبد العزيز يغضب مشاهير الفن

عاش الوسط الفني المصري، حالة من الذعر، في الساعات الأولى من صباح يومه السبت، بعد إعلان أحد المواقع عن خبر وفاة الفنانة، دلال عبد العزيز، وبعدها بدقائق تم حذف الخبر.

ونفت أسرة دلال عبد العزيز شائعة وفاتها، وأكدت أنها مازالت في المستشفى وحالتها مستقرة. ونشر رامي رضوان زوج ابنة النجمة، دلال عبد العزيز وقال: “الواحد مابيتمناش غير كل الخير للناس، بس فاض الكيل”.

فيما قام حسن الرداد بمشاركة تدوينة عبر حسابه الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي “إنستغرام”، قصف خلالها مروجي الشائعات، قائلا: “بالنسبة للمواقع الصفراء الرخيصة اللي كتبت أخبار غير صحيحة عن حماتي دلال عبد العزيز، يا ريت تحترموا نفسكم شوية”.

وأضاف: “اللي بينزل أخبار غير صحيحة تخص حياة إنسان عشان يعمل ترند على موقع يبقى واحد مش محترم ولا يحترم المهنة بتاعته اللي الف باء فيها وجوب تحرى الدقة، احنا بقالنا شهور في المستشفى و كلنا متواجدين مع حماتى وقاعدين قدامها 24 ساعة رامي وإيمي ودنيا وأنا وفجأة يجيلنا سيل مكالمات ورسائل من كل اهلنا وحبايبنا بيطمنوا”.

وتابع قائلا: “حقيقي عايز اسال اللى كتب الخبر لو حد فينا كان بعيد وسمع الخبر ده حضرتك متخيل كان ممكن يحس بإيه او ممكن يحصل له ايه على ما يتاكد أن الخبر مش مظبوط؟ مش هقولك يا ريت يحصل فيك نفس الموقف عشان تعرف المصيبة اللى انت عملتها بس حقول لك حسبى الله ونعم الوكيل”.

وطالب أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية بتحري الدقة في نشر الأخبار المتعلقة بحياة الناس، نظرا لما قد يحدثه خبر كاذب من ضرر على أسرة وأصدقاء ومحبي من يهمه الخبر.

انضم إلينا واحصل على نشراتنا الإخبارية



زر الذهاب إلى الأعلى